Grote landelijke actie tegen vliegtax

De reis- en luchtvaartwereld start maandag een grote landelijke actie tegen de vliegtax die het kabinet wil invoeren. Het offensief is de afgelopen dagen in het geheim voorbereid, schrijft De Telegraaf. Er zouden acties zijn gepland in reisbureaus, op luchthavens en met Prinsjesdag op het Binnenhof. Ook spotjes op radio, televisie, kranten en op internet zouden in aantocht zijn.

Stimuleren
Het kabinet is van plan volgend jaar de zogenoemde vliegtax in te voeren om reizigers te stimuleren voor milieuvriendelijke alternatieven te kiezen. Per ticket zou 25 euro extra moeten worden betaald. De heffing moet jaarlijks 350 miljoen euro opleveren. Het kabinet spreekt volgens De Telegraaf over luchthavenvertrekbelasting.

Documenten
Uitgelekte documenten van de campagne vermelden dat het 'negatieve effect op de Nederlandse economie zal neerkomen op één miljard euro'. Daarbij wordt het verlies van twaalfduizend banen gevreesd. Het Algemeen Nederlands Verbond van Reisondernemingen (ANVR) bevestigt de op stapel staande actie in het ochtendblad.

Alle 170 reisorganisaties van de ANVR, 1850 reisbureaus, luchthavens en binnen- en buitenlandse luchtvaartmaatschappijen steunen de actie, die duurt tot het moment dat de vliegtax in de Tweede Kamer wordt behandeld.

Juristen
Tegelijk gaan vooraanstaande juristen de vliegtax tot in de hoogste instantie bestrijden, schrijft de krant. De tax zou in strijd zijn met het verdrag van Chicago, waarvan artikel 15 bepaalt dat aan maatschappijen en passagiers geen kosten mogen worden doorberekend voor het binnen-, uit-, of overvliegen van een lidstaat. Nederland heeft dat verdrag ondertekend.

Handtekeningen
De Consumentenbond liet deze week nog weten bijna elfduizend handtekeningen tegen de invoering van een heffing op vliegtickets te hebben verzameld. Het zou niet vast staan dat mensen alternatieve manieren van vervoer overwegen als zij meer moeten betalen voor een vliegticket. De bond ziet in de heffing niets anders dan een prijsverhoging die moeilijk uit te leggen valt aan de consument.

Bron: www.nu.nl